Friday 6 May 2016

Pengalaman Bersalin 2nd Baby - part 2

sambuangan dari part 1...

Lepas masuk belon tu aku mmg x tenang nak dok semua, solat pon dalam keadaan sakit n darah sentiasa keluar... lama la juga... lebih kurang 12 jam lepas tu (dalam pukul 9 malam), pop.... air ketuban aku pon keluar, tapi, tiub tu still x jatuh lagi.... cek bukaan VE, ops dah 4cm, tiub tu tersangkut... doktor suh tolak aku masuk labor room... nervous, tp happy sbb ada chance nak melahirkan secara normal..... teringat kata2 nasihat dr kawan suh baca doa nabi yunus banyak2.... kol en somi, nurse cakap xyah rush sgt, sbb estimate jalan buka 1 cm 1 jam, so ada lebih kurang 5-6 jam gitu.... aku pesan kat en somi suh makan siap2.... nnt lapor...

kat labor room depa masukkan ubat untuk uk..uk... (berak), mmg xlama lepas tu aku ke toilet, yang kelakarnya aku takut nak meneran, riso baby keluar kat toilet... (sungguh terasa aku ni blur2 je waktu tu).... masuk balik depa pasangkan ctg semua, and aku pon menikmati sakit kontraksi dgn penuh perasaan..... (xdpt nak digambarkan), en somi sampai x lama lepas tu....

yang aku perasan sangat masa kat labor room tu, dengar sore dr labor room 7 je mengerang2 sakit (bilik akulah tu), bilik lain senyap je, dengar2 sore org bersorak utk bg semangt pada ibu yg nak bersalin then sore baby nangis, sore ibu tu x dengar pon..... hmm, aku..... kalo ingat2 balik mmg malu sgt....

agaknya bila dengar aku ni bising kan, mcm xtahan sangat sakit tu, nurse dok offer gas, ok, masa ni aku tolak, ceh... jual mahal konon.... lepas sejam nurse offer epidural, aku tolak juga.... mmg sombonglah aku masa tu..... huhu, last2 bila dah lama tu aku sapu semua.... epi aku amik.... gas pon aku sedut... huhu, tapi aku sedut gas sampai ke sudah x betul pon....

dlm pukul 1 lebih tu aku pnya contraction kuat sangt, then mmg aku rasa nak meneran sgt masa ni. tp nurse x bg, dia cakap kalo belum buka penuh nnt bawah tu bengkak, tapi aku mmg dah x tahan aku teran je... rupa2nya bukaan mmg dah penuh, so masa ni depa dok sorak bg semangt suh aku berusaha teran tranpa menjerit. tapi aku jerit juga..... huhuhu... akhirnya setelah lebih kurang 4x aku push, push..... keluarlah anak bujangku seketul gitu. alhamdulillah.......

dengan panjang 49cm n berat 3.31kg, suamiku menamakan anak kedua kami dengan nama Muhammad Aidan Hafid Bin Mohd Na'im.

fresh from oven

Ni gambar terbaru masa tarik buaian 1 may aritu dah nak dekat 6kg sekarang ni...

abang sado ummi..... 


Alhamdulillah... Allah bagi peluang pada hambanya ini untuk merasai sakit bersalin secara normal kali ini..... next entry aku share lak perbezaan bersalin secara normal dan pembedahan....

Terima kasih yang teramat sangat kepada en. somi sebab sepanjang tempoh nak melahirkan tu dia sentiasa berada disisi..... i love you sayang..... mmmuahhhh!!!



No comments:

Post a Comment