Monday 9 May 2016

JADUAL MENGEPAM DI PEJABAT

Dah nak masuk 4 minggu aku kembali bekerja setelah 60 hari cuti bersalin. Kali ni aku share lak bf journey permata kedua aku ee....

Masa zaman Iman, aku mmg struggle sangat.. sbb hasil mengepam mmg x meriah sangat so aku kena mengepam setiap 2 jam sekali.... kadang2 sejam sekali.... huhu sebab nak pastikan bekalan untuk Iman tu cukup. yelah, masa 1st day masuk keje, first session just dapat 1.5oz... boleh bayangkan x mcm mana jiwa raga aku masa tu.... tapi alhamdulillah, berkat kerajinan mengepam, makin lama makin naik hasil tuaian, power pumping 2 hari sekali wajib aku buat... berjaya mengepam di ofis sampai iman 1 tahun 9 bulan..... lepas tu keep direct feeding je sampai Iman 2 tahun 5bulan (stop sbb masa ni dah ngandung 4 bulan, susu pon dah xde)...

Perjalanan kali ni nampak lebih mudah, mungkin sbb dah ada pengalaman kan.... susu keluar sejak dr hari pertama lagi..... (mungkin sbb kali ni bersalin normal.... mungkinlah...). and opkos kita belajar dr kesilapan kan..... 

Hari ke-2 aku dah try pam.. masa ni titisan emas kolostrum kan.... Alhamdulillah dapat nak dekat 2 oz.... syukur sgt2....

Entry kali ni aku nak share ngan korang jadual pam yang aku gunapakai untuk anak ke dua ni... aku guna jadual ni start ari pertama aku kembali bekerja... yg pam masa cuti aku x ikut jadual, sbb aku just pam sekali sehari je... bila2 masa yang dirasakan perlu.... dulu masa iman mmg pulun jugalah mengepam walaupon waktu cuti, sbb stok x cukup... sekarang ni alhamdulillah, ada kualiti time dengan anak2 dan suami....

Ni jadual mengepam aku bila dah naik kerja...

aku buat jadual macam ni senang, sbb siap2 tau bape jumlah stok frozen.... jadual bulan april ni bermula 18 hb sbb tu ari pertama aku naik cuti. yang chiller tu untuk aku bawa ke rumah babysitter, yang lebih aku frozenkan.

Nampak mudah kan kalau kita wat jadual mcm ni, xyah sibuk2 nak bongkaR freezer semata2 nak kira stok... gini je sudah.... kalau x mau beku dok lama tepi freezer... huhuhu....

dalam jadual tu ada juga aku sertakan pukul baper aku mengepam kat opis..... boleh juga dibuat rujukan untuk ibu2 yang bakal habis cuti bersalin tu..... dalam bf journey ni apa yg penting sekali, jaga jadual pam anda and jgn stress2 eee......

Happy pumping mommies!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment