Friday 6 May 2016

Pengalaman Bersalin 2nd Baby - part 1

Assalammualaikum semua.... Lama dah jariku x menari di blog ni... Arini nak citer pengalaman bersalin kali kedua, Alhamdulillah buah hati kedua kami tu dah pon berusia 80 hari..... (2 bulan ++)...
Ummi pon dah start keje 3 minggu..... 

Bersalinkan kakak Iman ngan baby kali ni mmg sgt berbeza. Masa kakak ummi x rasa langsung contraction, braxton hicks pon non ado... lepas di induce 3 kali pon xdop rasa sakit langsung n opkoslah jalan pon x buka kan, at the end ummi ditolak ke OT (c-sec). Redha n pasrah, asalkan selamat semuanya... alhamdulillah selamat n kakak pon membesar bagaikan juara sekarang ni, agak tinggi, cantik mcm ummi (hahaha, nak muntah silakan, saper lagi nak puji ummi kan, diri sendirila) dan cerdik. arini umur kakak dah 3 tahun 6 hari..... syukur... belanja sikit gambar kakak masa sambut brthday 1 may aritu....

Tak sabar nak tengok hadiah...

pengalaman kali ni, ummi dah start rasa braxton hicks dr usia kandungan 38 minggu..... tapi x selalula.... kadang2 je.... hati rasa seronok (walaupon ada sikit nebes) yela, harap sgt yg kali ni dapat bersalin secara normal, nak rasa sakit bersalin tu. Jadi selalulah merujuk kepada mereka2 yg dah pernah melahirkan anak secara normal... mmg ramailah sifunya. hahaha, yang satu sifu ni opismate, dia cakap naik tangga selalu, insyaAllah senang bersalin nnt. Ditakdirkan, masa cuti raya cina tu lif kat umah aku tu rosak, seminggu lebih ada, due pon dah nak dekat masa tu, hari2 dok memanjat tangga ke tingkat 5. (fuhh nasib baik x dok tingkat 10, kalo x terberanak terus kat situ...). cantik kan aturan Allah tu, dapatlah aku exercise, kalo x jgn harap aku nak panjat tangga tu kalau lift ok.

Aku kena serah diri warded pada 16 febuari, pagi tu dalam pukul 5am aku terbangun sbb rasa macam melekit2 kat bawah tu.... sekali aku tgk2 kuar darah..... ok... aku dah panik sebenarnya... tapi cuba tarik nafas dalam2 n tenangkan hati. lepas tu gi kat bilik gerak en. somi, bgtau dah ada tanda turun. en. somi tanya nak kena buat apa? aku cakap kena gi hospital kot... rasanya tulah nurse kat klinik bagitau.... huhuhu, en somi ni on pc then google.... dia pon ajak gi hospital.... (google sumber rujukan).

mandi, siapkan kakak Iman, sesi pujuk memujuk n bagi penjelasan pada kakak setelah kakak paham barulah boleh siapkan dia. Alhamdulillah senang nak bagi dia paham. lepas anta kakak ke rumah kak yong (babysitter) kami terus gi PPUKM.

Sampai je, lama juga la aku buat CTG tu... baby aku ni tido je kejenya, ai dik, kamu ni x mo kuar ke?. Sebelum tu kol mak, mak cakap kalau kuar tanda darah tu lama lagi. nurse kat kaunter td pon ckp mcm tu... oklah since aku pon kena warded arini kan so xpelah kalo xbersalin lagi waktu tu, terus je masuk wad. lebih kurang sejam lebih buat CTG tu, doktor pon masuk nak cek VE. ok sah, jalan x buka lagi, doktor suh balik, tapi aku cakap mmg septtnya aku kena warded  arini, then doktor pon terus suh masuk wad.

Masa last checkup kat PPUKM doktor dah bgtau, kalau ada tanda kuar, depa akan masukkan belon dalam miss V untuk membantu cepatkan bukaan rahim. so sebaik masuk ward, dalam pukul 9am doktor masukkanlah tiub belon tu. Doktor cakap kalau tiub tu jatuh maksudnya jalan dah buka n boleh ditolak ke labor room.... mmg xselesa pakai tiub tu.... since darah aku pon x berhenti keluar so mmg xselesa nak buat apa2.... tambah lagi contraction terjadi setiap selang 5 minit.... mmg sakit sangat. (first experience rasa sakit contraction). 

**lupa nak citer, dr pagi sebelum doktor masukkan belon tu aku telah ditemuramah oleh student medik kat situ, hmm mmg lama, aku layankan je semuanya sbb untuk tujuan pembelajaran mereka, tapi lepas masuk belon tu serius aku x tahan sakit tu, so aku boleh jawab sikit-sikit je... sorry ye dik, kalau boleh mmg akk nak bantu...

bersambung part 2 nanti ee


No comments:

Post a Comment