Thursday 28 November 2013

Menu Sepanjang Mengandung (GDM)

Pagi ni dapat message dari kawan yang bertanya tentang GDM... Dia tengah mengandungkan anak kedua, masa anak pertama tak hidap GDM, anak kedua baru sangkut...

Masa aku mengandungkan Iman n disahkan ada GDM mmg aku jaga n kawal pemakanan aku. Aku x molah sampai kena cucuk insulin.. sbbnya aku ni sgt takut dengan jarum tu... org cucuk aku ok lg... ni kes nak mencucuk sendiri... mmg xlah....

Menu aku sepanjang pregnant dulu simple jer....

Pagi - Minum susu + ESP (Shaklee), Bihun Goreng (separuh jer)/ nasi goreng. (tp biasanya aku x makan pon... minum susu n ESP je... aku riso gula naik)

Lunch - Nasi separuh (biasanya x abis), sayur2 hijau, ikan/ayam/daging - sepanjang mengandung aku mmg xberselera sgt...

Dinner - Nasi Goreng / kuey teow kungfu / bihun goreng -kadang2 makan sikit sgt... xsampai separuh....

Mungkin kalau tgk cara aku makan mcm xcukup jer kan... sebenarnya aku akn pastikan perut aku xkan kosong, cuma kuantiti yg aku amik tu mmg aku kurangkan. Selain tu aku juga elakkan semua benda yg manis... boleh dikira dengan jari berapa kali je aku minum air manis.... kek semua tu mmg aku xamik langsung.

Apa yg penting sepanjang pregnant aku pastikan pengambilan air putih yang mencukupi.... alhamdulillah, walaupon aku xbanyak makan tapi badan aku sentiasa bertenaga, mungkin sbb aku consume ESP + B-comp. syukur, ujian BSP xpenah lebih dr 6 mmol..... siap ada nurse tu tanya lagi, "awak ni betul ke sangkut masa ujian air gula aritu?"... hehehe...

Kepada yang dah sangkut GDM tu, penting bagi anda menjaga n mengawal pemakanan anda... ini semua demi keselamatan anda dan kandungan anda.... Anda tahu kan apa risiko ibu yang menghidapi GDM ni.... =)

No comments:

Post a Comment