Wednesday 6 November 2013

Check Up 6 Bulan Iman


Pada 1 November 2013 aritu genaplah iman 6 Bulan. Temujanji utk check up 6 bulan pada hari ni.. mcm biasalah pagi2 lagi aku dah bngun... (waktu biasa mcm nak g keje jer).. En somi mmg akan cuti bila Iman ada check-up. Arini nak bg Iman lebih ayu so pakaikan gaun jeans utk dia... (dah lama belikan, tapi mcm malas nak pakaikan sbb material dia keras.. aku lebih suka Iman pakai baju dr material kain yang lebih sejuk)
 
Ummi nak menempel juga....
Semalam aku x sempat nak update blog ni, maklumlah tinggal berdua ngan Iman je kat umah, mmg xdan nak buat benda lain... Iman perlu dilayan 24hrs. Tido pon nak berkepit jer ngan ummi... kalau x mmg cepat jer terjaga.
Baru sekejap aku tinggalkan Iman, tiba2 aku terdengar bunyi benda jatuh.... Iman terjatuh dr bouncer dia... hmm sedih sgt... mmg aku cuai....

Dari bouncer ni la dia jatuh...
Sedih ummi dgr Iman nangis sampai muntah.... hmm muntah...
Ummi mmg cuak biler tgk Iman muntah... terus call abah, abah pon terus balik... tapi masa abah balik Iman dah tdo... abah riso, so dia gerakkan Iman. Alhamdulillah lepas tu aktif jer dia main... so kami decide x g hospital, memandangkan ari ni nak check up. 

Citer Tentang Check Up Lak.....

Bulan lepas masa check-up 5 bulan aku bgtau KIA Kg. Cheras Baru yang aku nak tukar check-up Iman kat KIA Kg. Pandan Dalam, memandangkan lebih dekat ngan umah Kak Yong (pengasuh Iman).

Arini bermulalah check-up di tempat baru. Kat KIA Kg. Cheras Baru mmg aku dah biasa sgt dah. smpaikan aku ingat setiap muka nurse2 kat ctu... (nama aku x ingatlah) maklumlah aku kat cni dr check-up pregnant lg....

Mula2 kat kaunter, aku rasa mcm nyesal lak tukar KIA.. sbb nursenya nampak xmesra... hmm.. mcm nak ajak en. somi g KIA KCB balik... tapi... x molah mcm tu... kat cni lebih senang...

hehe... sebenarnya ok jer nursenya... td dia tgh settlekan problem salah sorang patient... cian dia, aku berburuk sangka... xbaik tau!!!!

Ok... kat KIA Kg. Pandan Dalam ni kliniknya lebih luas... pastu patient dia x seramai KIA KCB. kalo KCB crowded sgt... aku selalu tunggu dlm keter jer... cian Iman kepanasan... Nursing Room kat sini pon lebih selesa. 

Cukupla tentang tu.. meh citer tentang perkembangan iman lak... 


Berat dia dah 7.52 kg, bulan lepas 7kg... naik 520gram...
Tinggi 69cm, bulan lepas 67cm... naik 2cm...
Ukur lilit kepala 45cm, bulan lepas42cm... bertambah 3cm...
BMI sama mcm bulan lepas 16
Alhamdulillah.... 

Nampak x tulisan merah tu... disebabkan Iman jatuh malam tadi, so Iman perlu dirujuk pada doktor... Tunggu nak jump doktor yg leceh sikit ni... kalau x cepat jer siap, kena cucuk then balik terus....

Tgh tunggu nama Iman dipanggil masuk bilik Doktor tu, Iman nangisla pula.. yela td dia bngun awal n dah lama xmenyusu.. aku bwlah iman masuk nursing room then bagi df dia... xlama lepas tu Iman tdo, xsampai seminit pon Iman tdo, abah dah kol bgtau doktor dah panggil. Cian Iman... terpaksalah aku bangunkan dia... nasib baik dia ok jer... ini hasilnya selepas jmp doktor.....


Melihat kepada keadaan Iman selepas jatuh tu doktor ckp Iman ok, memandangkan dia kembali aktif seperti biasa. Muntah pulak hanya ketika dia nangis, yang dikhuatiri jika dia muntah berulang kali selepas jatuh... kemungkinan ada kecederaan dalaman... ya Allah, syukur sgt2... alhamdulillah... Tapi aku nasihatkan kepada parents lain, seandainya anak korang jatuh, adalah lebih baik korang bawak gi hospital untuk pemantauan selama 12 jam... bagi aku lebih terjamin....

Penutup untuk check-up arini Iman kena cucuk vaksin hepatitis (3).... Sabar ee Cik Iman.... Tahan sikit jer....
hahaha.... tapi.... Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!
sekejap jelah... kuar jer dr bilik suntikan tu terus diam n mulut bising mcm biasa.... 

Aku bagi 4**** pada KIA Kg. Pandan Dalam ni... cepat jer.... Nurse pon baik2... =)

2 comments:

  1. Sakit ye Iman kene cucuk..kejap je Iman dah 6 bulan..semoga membesar dengan sihat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iman nangis sekejap je... Hihi... Aah dah besar dah... Kejp jer... Thanks aunty comei...

      Delete