Friday 8 November 2013

Never Give-Up

Salam... setiap ibu yg bekerja sememangnya mengharapkan sesi mengepam mereka membuahkan hasil yg lumayan. Namun, xsemua orang bernasib baik dikurniakan susu yg banyak... ada yang sekali sesi pam hanya mampu mendapat 1oz, malah 0.5oz. Ada juga yg sekali pam sampai dapat 12oz... alhamdulillah murah rezeki dia kan... 

Kategori aku yang mana?
Aku kategori yg first tulah... aku pernah jer sekali pam just dpt 0.5oz... masa tu kalau paling banyak pon aku cuma boleh dapat dlm 2.5oz... Tapi aku bersyukur dengan setiap titisan yang aku dapat tu... Kalau tgk dr segi kuantiti yg aku dpt tu mst ramai yg sangka aku xkan dpt fully bf anak aku sehingga 6 bulan kan... Tapi aku sentiasa positifkan minda aku, n alhamdulillah sampai ari ni Iman masih dapat khasiat susu ibu dari aku. 

Apa aku buat?

1st - Pam.... tanpa jemu... Kat ofis aku pam sampai 4 kali. setiap 2 jam aku pam... tak kisahlah orang lain nak ckp apa. adalah juga kalau ada hal xdpt 4 kali... tapi aku tebus balik dgn bangun tgh malam utk pam... sbb sehari Iman minum 15oz kat umah pengasuh. kat ofis paling banyak pon aku boleh dapat dlm 12oz.

2 - Minum air kosong at least 3 liter sehari.... g tandas jgn ckplah, mmg berpuluh kali... tapi kita kena ingat kalau kita xminum banyak mcm mana kita nak membantu dalam pengeluaran susu. jgn segan bawa tong air besar kat ofis... biarlah org nak kata apa.

3 - Pengambilan Supplement... aku mmg ada consume supplement... ada org salah faham ckp aku amik supplement sbb nak cntik... bukan sayang, aku amik supplement sebab nak bagi badan aku sihat, n sebagai milk booster aku. Bila berkaitan dgn anak ni kecantikan dah jatuh nombor corot dah.... semuanya mengikut keperluan anak. nanti aku kongsikan dgn korang tentang supplement2 yg pernah aku consume ni....  Baca kat entry ni.

4. Pemakanan ibu perlu sihat... baru2 ni aku ada terjumpa satu fb ni, dia menceritakan tentang bagaimana dia menjaga pemakanan dia sbagai satu cara dia maintain n tingkatkan pengeluaran susu dia. Aku pon ada beli menu RM5 dia. kalau korang nak tau rahsia dia leh lah klik sini and beli menu RM5 dia. Tapi apa yang aku boleh ringkaskan kat sini, korang banyakkanlah makan makanan yang mengandungi karbohidrat n protein yang tinggi. 

5. Sentiasa berfikiran positif... jangan stress nnt susu xnak keluar.... betul.. penah jd kat aku... kena tenang2 terutama ketika mengepam...

sekian... kalau ada tips lain silala kongsi bersama ok...

No comments:

Post a Comment