Thursday 31 October 2013

Trifle Buah

Resepi Trifle Buah

Salam jumaat, since aku x jd nak balik umah lunch ni, meh aku kongsi ngan korang resepi trifle buah yang selalu aku buat ni... Resepi ni aku belaja dari office mate aku. suka sbb rasa dia xmanis pon.

Rumah aku ada lebihan buah kiwi n whipping krim... lebihan masa wat pavlova waktu adik bongsu aku datang... aku hanya menggunakan bahan2 yg mmg ada kat dapur aku jer... kecuali swiss roll tu en. somi tercinta beli malam tadi lepas balik dinner... (hmm... staff jer leh g, isteri staff xdpt ikut tau... sedih kena tinggal berdua ngan iman je kat umah...) 

Bahan2 nya;

  • whipping krim 
  • swiss roll
  • jelly
  • buah (aku cuma ada kiwi jer... korang leh la guna buah2 lain yg masam cth; strawberi, blueberi, n lain2)
caranya senang jer;

  • Korang gunalah bekas yg transparent.. barula cntik nak nampak layernya kan... (xpenting pon, sbb kadang2 xnmpak pon layernya..) aku guna bekas mcm ni je...

  • ok, mula2 korang slicekan swiss roll tu;

  • pastu slice kan buah pulak

  • pastu pukul whipping krim tu smpai kembang mcm ni


Sekarang bermulalah adegan untuk lapis melapis yer...

  • Lapisan pertama korang susun kan swiss roll td mcm ni;

  • Lapisan kedua korang taburkan pulak buah atas swiss roll td;
  • Lapisan ketiga pula, korang bancuhlah serbuk jelly td ngan air panas then kacau smpai larut then tuangkan atas buah td...;


  • Korang tunggula kejap smpai jelly tu keras.. then korang letaklah whipping krim yg dah dipukul td kat atas dia;



  • Lapisan akhir sekali korang susunlah buah2 n apa ajerlah korang nak letak... ni aku ada tabur chocolate chip kat atas dia;




 Dah siap tu tutuplah bekas tu then simpan dlm peti sejuk... dlm sejam dua, pastu leh la makan... sgt sedap dimakan ketika sejuk.

Alamak lupa lak nak snap gambar layernya... hehe... kalo nak cntik lagi korang ulanglah langkah layer tu dua kali... guna bekas tinggi sikit... barulah cantik...

Selamat mencuba!!!!

No comments:

Post a Comment