Sunday 5 June 2016

Mengepam di Bulan Ramadhan

Selamat menjalankan ibadah puasa pada semua umat islam......

Citer tentang mengepam di bulan ramadhan ni mmg agak mendatangkan kerisauan pada ibu2 bekerja ni.... Tapi dari dulu aku x pernah pikir sgt pon. Bagi aku sama je... malah, masa zaman kakak Iman dulu, masa bulan Ramadhan hasil perahan dapat lebih banyak dr bulan2 lain.

Tips aku senang je....

i) Mindset - Jangan asyik fikir susu akan drop, bahaya tau... sbb kita dah bg signal kat otak kita yg susu kita akan drop, so hasilnya seperti yg anda dah setkan kat kepala tu. Yang penting sekali anda semua kena sentiasa berfikiran positif....

ii) Sahur - Bangun sahur dan makanlah makanan berat. Aku makan sahur mmg penuh berselera mcm aku makan lunch..... nasi (kadang2 sampai bertambah) ni mmg simptom yang aku dapat bila nyusukan anak. masa zaman anak dara n belom dapat anak, bngun minum air masak je.... kadang2 makan sebelum tdo, kononnya sahur awal.... hahaha x sedar jd penyakit,  yela 10 minit sebelum tdo gi makan... patutlah bulan pose pon x kurus2...

iii) Menu - banyakkan makan kurma.... banyak khasiat kurma tu... kalau boleh masa sahur makan 7 biji, masa berbuka pon makan 7 biji. Makanan kenalah seimbang, ada karbo, protein semua... jgn makan benda xde khasiat... banykkan makn sayur dan juga buah.

iv) Air kosong - minumlah air kosong sekurang-kurangnya 2 liter (lebih lagi bagus). cara nak minum terpulang kat korang (jgn minum waktu siang pulak).... ada org share tips mcm kat bawah ni


v) Doa - yang ni paling penting.... berdoalah semoga Allah sentiasa murahkan rezeki kita dan anak2.... Insha-Allah akan dipermudahkan perjalanan penyusuan untuk anak syurga kita....

Setiap org perjalanan dia x sama. Kalau rasa susu makin drop tu, perbanyakkanlah usaha dan doa, insha-Allah akan dipermudahkan. 

No comments:

Post a Comment